Monday, November 26, 2018

MCA lapor SKMM imej singgung parti itu

MCA Pulau Pinang bertindak membuat laporan polis dan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) berhubung satu imej yang dihantar dalam media sosial, yang telah menyinggung parti politik berkenaan.

Pengerusi MCA Bahagian Bagan, Dr Tan Chuan Hong berkata, imej berkenaan dimuatkan dalam satu kumpulan media sosial semalam yang memaparkan beliau bersama muka seseorang, menunjukkan tanda mesej “MCA telah mengaut keuntungan berjuta-juta ringgit dalam setahun dari Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) dan Tunku Abdul Rahman University College (TAR UC) dan oleh itu menentang kenaikan yuran tuisyen bagi kedua-dua institusi itu.”

“MCA tidak membuat dakwaan sedemikian dan membuat laporan kepada polis dan SKMM malam tadi selepas imej berkenaan dikesan oleh seorang anggota MCA,” katanya kepada pemberita di pejabat SKMM di Petaling Jaya hari ini.
Di bawah Belanjawan 2019 yang diumumkan oleh Menteri Kewangan, Lim Guan Eng pada 2 Nov tahun ini, Putrajaya memperuntukan RM5.5 juta bagi perbelanjaan pembangunan kepada UTAR dan TAR UC, tetapi tidak ada peruntukan bagi perbelanjaan operasi.

Presiden MCA, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong mengingatkan bahawa UTAR dan TAR UC kemungkinan melihat peningkatan dalam yuran berikutan daripada peruntukan bagi perbelanjaan operasi.

“Tetapi pada Selasa lepas, Lim memberi amaran kepada MCA bahawa tindakan akan diambil terhadap parti itu sekiranya ia bertindak ‘menghukum’ pelajar dengan menaikkan yuran tuisyen.

- Bernama

No comments:

Post a Comment